Hjem For lærer

For lærer

Et besøk av Spleiselaget vil informere elevene om hvordan velferdsstaten Norge er bygd opp, hvordan inntekter og utgifter henger sammen, og gjøre elevene godt rustet til å ta riktige valg i arbeidslivet. Elevene logger seg på via mobiltelefon eller pc, og svarer på ulike spørsmål de får gjennom presentasjonen. Hver presentasjon blir derfor unik for hver enkelt klasse.

Det er Skatteetaten som besøker skolene og holder foredraget som varer i to skoletimer. Skolene stiller med projektor, lyd og god trådløs nettilgang. Resten ordner vi!

Tema vi snakker om
  • Hvorfor betaler vi skatt?
  • Hva brukes skattepengene til?
  • Hvor mye har staten investert i oppveksten til en ungdom?
  • Hva menes med begrepet velferdsstat?
  • Hva bør du vite hvis du har en hobby du tjener penger på?
  • Konsekvensene av svart arbeid
  • Rettigheter og plikter i arbeidslivet
  • Demokrati - Hvem bestemmer hvor mye vi betaler i skatter og avgifter?

Spleiselaget Voksenpoeng Voksenpoeng er korte episoder for ungdom på vei inn i voksenlivet. Skattekort, frikort og arbeidskontrakt er blant tema som tas opp. Episodene skal gi ungdom mer kunnskap om personlig økonomi, skatt og arbeidsliv. Spleiselaget Voksenpoeng fungerer godt når dere skal jobbe med følgende kompetansemål i læreplanens overordnede del:

Demokrati og medborgerskap:
    • Forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter
Folkehelse og livsmestring:
    • Forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv

«Byen» er et spill der elevene får prøve seg som borgermester i en norsk by. Elevene lærer om sammenhengen mellom skatt, arbeid og demokrati på en morsom måte. Spillet er utviklet for ungdomstrinnet, men fungerer også i videregående som et supplement til andre elementer i Spleiselaget.
 
Spleiselaget er særlig godt egnet til å jobbe med følgende punkter i læreplanverkets overordnede del:  

Folkehelse og livsmestring
  • Forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv
  • Personlig økonomi
  • Legge til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen
  • Forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv
Demokrati og medborgerskap
  • Forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter
  • Gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser
  • Forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet
  • Innsikt i at demokratiet har ulike former og uttrykk
  • Å lære hvorfor demokratiet ikke kan tas for gitt, og at det må utvikles og vedlikeholdes
  • Bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge
Bærekraftig utvikling
  • Legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres
  • Teknologisk kompetanse og kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling
  • Se på problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning
  • Utforske og beskrive hvordan organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endra seg
  • Utforske og drøfte hvordan næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi former og påvirker arbeidsliv og lokalsamfunn i Norge
  • Drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
  • Sammenligne hvordan politiske system er organiserte i forskjellige land og områder
  • Drøfte muligheter og utfordringer for næringsliv og offentlig sektor i årene framover
  • Bidra til at elevene forstår seg selv og samfunnet, og at strukturer, verdier og holdninger i samtiden har røtter i fortiden
  • Utvikle innsikt i sentrale historiske hendelser og sammenhenger og menneskers handlingsrom i fortiden
  • Hvordan entreprenørskap kan skape nye og utvikle eksisterende arbeidsplasser og forberede elevene på videre studier og framtidig arbeidsliv
  • Forstå hvordan innovasjoner og nye forretningsmodeller kan bidra til bærekraftige virksomheter, og over at ny teknologi kan løse problemer, men også skape nye